Zakelijke tips

Tips en meer!

De mythes over de werkzaamheden van callcentermedewerkers 

In principe hebben veel mensen een negatief beeld van callcentermedewerkers. Zo zouden ze de hele dag door mensen lastig vallen en alleen maar denken aan het geld dat het ze oplevert. Maar toch is dit niet helemaal waar. Natuurlijk is ieder persoon anders, maar werken bij een callcenter wordt doorgaans als gezellig gezien, door de mensen die er daadwerkelijk werkzaam zijn. Maar waar komen die negatieve associaties dan toch vandaan?

Veel vooroordelen die mensen hebben over het werken bij een callcenter zijn namelijk helemaal niet waar. En dat is precies waarom het cruciaal is om de mythes die om dit onderwerp heen bestaan, eens en voor altijd uit te wissen. Ben jij benieuwd welke mythes dit zijn? Schroom dan niet om verder te lezen.

“Werken bij een callcenter is eentonig”

Iets wat veel wordt geroepen, is dat een job als callcenter agent geen afwisselend werk biedt. Je zou je elke dag met dezelfde taken bezighouden, waardoor het werk eentonig wordt. Al wordt dit vaak gedacht, in de praktijk is dit niet waar. 

Iedere klant is anders, waardoor iedere dag gegarandeerd anders is. Daarbij zullen er altijd nieuwe projecten en uitdagingen op je pad komen. Dit zorgt ervoor dat je werk leuk en gevarieerd blijft.

“Niemand zit toch op jouw belletje te wachten?”

Veel mensen willen niet aan een job bij een callcenter beginnen, omdat ze direct denken aan hoe niemand eigenlijk op zo’n belletje van hen te wachten. Het voelt alsof je de zoveelste bent die een klant lastigvalt. Dit is geen onlogische gedachte natuurlijk, want niet bij iedereen slaat een telefoongesprek aan. 

Toch is het absoluut niet de bedoeling om klanten dwars te zitten. Juist daarom wordt er naar gestreven om alleen mensen te bellen die hier vooraf toestemming voor hebben gegeven of die in het systeem staan van de organisatie. 

“Targets halen is onbegonnen werk”

Al doet niet iedere callcenter aan targets, het is iets waar deze job wel bekend om staat. Mocht je willen solliciteren bij een bedrijf die wel doet aan targets, dan zou het volgens sommige mensen onhaalbaar zijn. 

Het doel van targets is juist om de werknemer uitdaging te bieden en te motiveren om alles uit jezelf te halen. Daarom proberen bedrijven het zo realistisch mogelijk te maken. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen, want zonder uitdaging is het zelfs iets te makkelijk om een bonus te ontvangen.

“Je leert weinig belangrijke vaardigheden”

Het is belangrijk om gedurende je loopbaan bepaalde vaardigheden te ontdekken die je later verder kunnen helpen. Vaak denkt men dat een callcenter je enkel leert om communicatief sterk te zijn, maar dat dat het wel was. Gelukkig is dit niet het geval!

Je bent namelijk constant bezig met het leren van nieuwe vaardigheden. Zo leer je onder andere om respectvol te blijven in verschillende situaties, hoe je je het best zo professioneel mogelijk kan opstellen en ga zo maar door. Je zou dus met 100% zekerheid kunnen zeggen dat je bij deze job genoeg belangrijke vaardigheden leert!